Kraśnicki - malinowy powiat!

Edukacja on-line

 (link otworzy duże zdjęcie)

Od 16 marca zamknięte są wszystkie placówki oświatowe, a uczniowie przebywają w domach na kwarantannie, w związku z koronawirusem. Jak tego czasu nie zmarnować? W jaki sposób pobierać naukę? Jak przygotowywać się do egzaminów? Jak radzą sobie placówki oświatowe na terenie naszego powiatu ? O tym opowiedział nam Pan Tomasz Grębski nauczyciel matematyki Zespołu Szkół nr 2 im. Mikołaja Reja w Kraśniku, wieloletni pedagog, odznaczony tytułem honorowym profesora oświaty nadanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, autor kilkudziesięciu publikacji, w tym artykułów, książek i poradników.

Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szerokie działania rządu o zawieszeniu zajęć w szkołach i wprowadzenie e-learningu. Czy to dobra forma wspomagania nauczania tradycyjnego ?

Tomasz Grębski: Nauczanie on-line, czy tzw. szeroko pojęty e-learning stosuję już od wielu lat. Uważam to za bardzo dobrą formę wspomagania tradycyjnego nauczania. W obecnej sytuacji stało się ono główną formą nauczania, szkoda tylko, że w takich okolicznościach.

Nauczanie zdalne staje się naszą rzeczywistością. Jest to okres pełen wyzwań w zakresie zarządzania szkołą, a dla nauczycieli zmierzenie się z nowymi metodami kształcenia na odległość. Jak Pan realizuje tę formę nauczania?

Tomasz Grębski : Przez wiele lat prowadzę Matematyczną Platformę Edukacyjną dla maturzystów. Jest to platforma w systemie moodle – stanowiące profesjonalne narzędzie do e-learningu. Używam tego systemu do tworzenia testów on-line. Do bazy zadań Platformy wprowadziłem kilka tysięcy zadań, z których tworzę potem zestawy testów dla uczniów. Zadania podzielone są wg działów tematycznych, jak również jako mix zadań z różnych działów. Uczniowie oczywiście mają na Platformie bezpłatne konta. Logują się i rozwiązują testy zadań maturalnych i powtórzeniowych. Jako prowadzący tego rodzaju kursy widzę wszystkie wyniki uczniów (oceny), ich poprawne i niepoprawne odpowiedzi, a nawet czas jaki poświęcili na dany test, ponadto system podaje mi wiele wskaźników statystycznych, np. łatwość i trudność zadań, średnią testu, itp. Wprowadzając to narzędzie już wiele lat temu, chciałem, aby uczniowie mieli możliwość nie tylko pogłębienia i sprawdzenia swojej wiedzy, ale również chciałem aby młodzież przyzwyczajała się do nowoczesnych metod nauczania, z którymi spotkają się na uczelniach wyższych. System moodle, to jedno z najlepszych narzędzi do e-learningu i prowadzenia różnego rodzaju kursów i szkoleń on-line. Nie jest to łatwe narzędzie, bo potrzebne są tu umiejętności informatyczne i doświadczenie oraz wymaga to wkładu pracy i czasu. Ja rozwijałem platformę stopniowo od kilku lat, więc w obecnej sytuacji bardzo się ona przydaje uczniom. Oczywiście system moodle to nie jedyny system tego typu. Obecnie jest ich wiele.

Podczas standardowych lekcji mamy możliwość bezpośredniego kontaktu z uczniami. Rozmawiamy w grupie, widząc się i słysząc. Brak zajęć w szkolnej placówce nie wyklucza jednak podobnego kontaktu. Świetnym pomysłem jest tworzenie modnych dziś webinarów umożliwiających lekcje video.

Tomasz Grębski: Również od wielu lat nagrywam lekcje video dla uczniów na każdym poziomie edukacyjnym w szkole średniej, jak również dla studentów. Lekcje są darmowe i dostępne na moim portalu matematycznym www.tomaszgrebski.pl oraz portalach społecznościowych: Facebook, YouTube. Lekcje video nagrywam samodzielnie. Jest do tego potrzebny oczywiście sprzęt, oprogramowanie i doświadczenie. Kiedyś było trudniej takie lekcje zrealizować, ale w obecnym czasie mamy doskonałe smartfony, które mogą pełnić rolę rejestratora nagrań, jak również pozwalają na obróbkę nagranych filmów. W tym przypadku wystarczy po nagraniu kliknąć „udostępnij” i film jest już w sieci . Oprócz lekcji video mam kontakt z uczniami poprzez dziennik elektroniczny oraz platformę Microsoft Teams. W przypadku Teams możemy wspólnie z uczniami prowadzić rozmowy zarówno w postaci czatu pisząc wiadomości, jak możemy się łączyć i wzajemnie słyszeć oraz widzieć. Oczywiście takie formy zajęć to nie to samo co w rzeczywistości, ale jest to w obecnej chwili bardzo dobre rozwiązanie. Wielu nauczycieli ze szkoły, w której pracuję również z powodzeniem wykorzystuje te narzędzia do prowadzenia zdalnych lekcji. Zauważyłem też, że uczniowie „Reja” bardzo dobrze sobie radzą ze zdalną pracą, bez większych problemów przesyłają pracę domową i jest z nimi naprawdę dobry kontakt.

Matematyka jest Pana wielką pasją, z którą dzieli się Pan bardzo chętnie. Aby pomóc uczniom polubić przedmiot i uwierzyć, że naprawdę mogą się go nauczyć, sposobów jest mnóstwo. Jedną z nich jest Pana strona internetowa.

Tomasz Grębski: Od prawie 10 lat prowadzę profesjonalny portal matematyczny The Mathteacher www.tomaszgrebski.pl. To potężna baza wiedzy dla uczniów, studentów i nauczycieli, a także dla sympatyków matematyki. Staram się pokazywać, że matematykę można polubić, pokazuje wiele jej ciekawych zastosowań i powiązań z różnymi dziedzinami, np. zajmuję się badaniem związków matematyki z muzyką, czyli od muzyki do matematyki.

Wiemy, że czas nauczycieli jest bardzo cenny. E-dzienniki jest to zupełnie nowa i unowocześniona forma dokumentacji prowadzenia lekcji i życia w szkole. Powstał on głównie z myślą o tym, aby uprościć pracę nauczycielom. Czy rzeczywiście jest to podstawowe narzędzie pracy?

Tomasz Grębski: Dziennik elektroniczny to podstawowe i oficjalne narzędzie do prowadzenia dokumentacji lekcji. Korzystamy z dziennika elektronicznego firmy Vulcan, która obecnie umożliwiła dołączanie załączników do wiadomości. To dobre rozwiązanie, ponieważ możemy bezpośrednio poprzez dziennik przesyłać różne materiały do uczniów i otrzymywać od nich informację zwrotną np. z wykonaną pracą domową udokumentowaną zdjęciem itp. Ale w obecnej sytuacji warto też wspomagać się wspomnianymi wcześniej rozwiązaniami i dostosować je do potrzeb nauczanego przedmiotu jak i do potrzeb i możliwości uczniów oraz ich rodziców. Poza tym każda forma potrzebuje łącza internetowego, a w niektórych przypadkach dość „mocnego”, więc trzeba trochę popróbować, przetestować i wybrać najlepsze narzędzie.

Nauczanie z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych i informatycznych stanowi już stałą składową rzeczywistość. Czy nauczanie na odległość przełamuje pewne stereotypy?

Tomasz Grębski: Edukacja on-line czy e-learnig od wielu lat wchodzi w życie szkolne czy akademickie i zadomowił się już na dobre. To świetne formy pracy na odległość. Byli zwolennicy i przeciwnicy tych form pracy. Nie każdy lubi innowacje, ale technologie tak się rozwijają, że warto je poznawać i stosować w życiu. Podobnie było z wprowadzaniem dzienników elektronicznych do szkół – pamiętam, że niektórzy nauczyciele w Polsce byli przeciwni, a dzisiaj nie znam już nauczyciela, który chciałby wrócić do dawnych papierowych dzienników. Więc teraz trzeba podjąć wyzwanie i stosować nowe metody nauczania – szkoda, że w takich okolicznościach, ale w obecnej sytuacji, to jedyne możliwości zdalnego nauczania. Ponadto na pewno wzrosną umiejętności informatyczne i nauczycieli i uczniów.

Co może Pan powiedzieć na temat własnych odczuć w związku z wprowadzeniem e-edukacji podczas epidemii koronawirusa?

Tomasz Grębski: Tak jak we wszystkim, tak i w obecnej sytuacji potrzebny jest zdrowy rozsądek i wyrozumiałość, zarówno ze strony nauczycieli, jak również uczniów i ich rodziców. Nauczyciele na pewno muszą dostosować tempo pracy on-line i nie zasypywać uczniów zbyt dużą ilością materiału do samodzielnego opracowania. Trzeba wiele rzeczy przemyśleć i przygotować dodatkowy materiał, który normalnie przekazywany był na szkolnej tablicy wraz z dokładnym wyjaśnieniem słownym. Jako nauczyciele dobrze wiemy jako nauczyciele, że czasem trzeba poświęcić więcej uwagi (i to na lekcji w rzeczywistości) na dane zagadnienie niż planowaliśmy, a tym bardziej teraz przy zdalnym nauczaniu. Myślę, że każdy nauczyciel na pewno znajdzie najlepszy dla siebie sposób pracy, który jednocześnie będzie dobry dla jego uczniów. Ze strony uczniów i ich rodziców też potrzebna jest samodyscyplina i wyrozumiałość. To duży sprawdzian w polskiej edukacji, gdzie ocenie będą podlegać nie tylko uczniowie, ale i my jako nauczyciele. Tu trzeba na spokojnie, popróbować i przetestować różne formy pracy, a wnioski przyjdą same. Bardzo szybko zobaczymy w jakim stopniu uczniowie będą robić postępy, a wtedy można modyfikować formę pracy jak również jej tempo. Wiele czynników jest też od nas niezależnych, chociażby prędkość i dostęp do Internetu czy działanie serwerów, ale także obecne zagrożenie koronawirusem, które wywołuje bardzo wiele stresów.

Na koniec życzę wszystkim dużo zdrowia i jak najszybszego powrotu do nauczania w klasach szkolnych.

Dziękuję za rozmowę. Życzę dalszych sukcesów i oczywiście zdrowia w tym trudnym dla nas wszystkich czasie.

Rozmawiał Michał Lenartowicz

Opublikowano: 27 marca 2020 14:06

Kategoria: Aktualności

Zdjęcia:

Wyświetleń: 311

logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Informacja o dofinansowaniu ze środków Ministra Administracji i Cyfryzacji

Projekt "Budowa serwisu internetowego Powiatu Kraśnickiego" współfinansowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach konkursu: Dofinansowanie budowy lub dostosowania stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zatrzymaj banner przewijany